fredag 18 juni 2010

1 vecka efter!

Idag är det en vecka efter att jag opererades.. Jag har inte uppdaterat här pga att jag helt enkelt inte har orkat.
Operationen gick fint, halva lungan försvann i ett nafs och under tiden sov jag som en prinsessa. Jag vaknade upp inne på hjärtintensiven och hade inte klippt med ögonen säskilt många gånger förren chrille fanns på stolen jämte. Där låg jag kvar i ett antal timar pga att dom hade hjärtövervakning på mej, så att dom kunde se att allt funkade som det skulle, puls och tryck samt hur jag syresatte mej. Vid 21 tiden kom jag ner till avdelningen igen och Chrille körde hem för att sova. Natten mellan fredag och lördag var inget roligt alls, jag var kopplad till en morfin pump som jag inte tålde.. jag var tydligen väldigt känslig mot morfinet och både trycket och syresättningen sjönk, så upp släpade dom en röntgenapparat på avdelningen för att kolla så att allt fortfarande var som det skulle inne i kroppen. Allt såg bra ut invändigt, men mina pupiller var puttesmå och jag mådde skitdåligt tydligen.. det var jag ju inte helt medveten om, utan tänkte mest att morfin is da shit!!!! Var helt väck och efter att jag skulle förklara hur smärtan kändes för narkosläkare klockan 4 på morgonen, kopplade han sonika bort pumpen.. jag svamlade en hel del och kunde inte svara fokuserat på något han ville ha svar på, jag kommer ihåg att han log och skakade på huvudet och sa sedan till sköterskan.. koppla bort den där!
Sagt och gjort, sen började jag kräka.. och kräkte konstant tills sent på lördagskvällen.. Chrille skötte sej med den äran måste jag säja!! Han hjälpte mej tillsammans med personalen på toa, med dränslangar, droppstälningar och en lottaloppa under armen som inte kunde stå på dom små fölbenen.. Han bytade kräkpåsar eller bara satt och höll mej i handen under timmarna som jag emellan var helt utslagen, tills det var dax att kräka igen. Såret och revbenen gjorde ju såklart fruktansvärt ont, kräkas på tom mage och med mycket lite smärtlindring var ingen höjdare!!
På söndagen var jag piggare och jag fick träffa barnen en kort stund, det var enormt skönt! Måndagen var jag ännu lite piggare och på tisdagen fick jag åka hem, vila och smärlindring går bäst hemma. Så skönt det var att komma hem, jag har nog aldrig uppskattat mitt hem och min egen säng så mycket som jag gjorde i tisdags eftermiddag!
Hela tisdagen och onsdagen sov jag mest, var bara uppe korta stunder.
Igår torsdag kom Therese en stund på eftermiddagen och hälsade på, jättemysigt och roligt att höra lite om vad som hände på jobbet, samt att snacka lite skit. Tack för en mysig eftermiddag jag blev väldigt mycket piggare efter det!!!
Idag har jag inte gjort så mycket mest vilat och pratat i telefon där emellan. Just nu tittar jag på tv inför bröllopet imorgon, jag vill egentligen dissa det, men kan endån inte låta bli att titta på det.. Chrille är ute och äte med sin avdelning så jag är helt alena här hemma! Är jättetrött nu efter detta inlägget.. inte mycket det fina tål! Ska fortsätta kolla lite tv nu, sen blir det nog sängen.

Natti natti puss från en sliten lottaloppa

3 kommentarer:

Johanna sa...

Skönt att du e hemma & att allt har gått bra! Ha en fin helg nu! Puss & Kram

Jenny sa...

Vi ses i morgon=)
Puss på dig och tack för samtalet igår. Så gott att höra din röst!

Therese sa...

Du är tillbaka på bloggen och det tar jag som ett tecken på att du är piggare,skönt!! kollat bröllop och Lucas undrade varför jag grät...-Du känner väl inte dom???...ja va svarar man på det...-Lite...??Ha det så bra så höres vi...kramen