torsdag 14 april 2011

Några stygn fattigare!

Närmre bestämt 40 stycken. Men kan inte påstå att det kändes, jag har ju ingen känsel i skinnet runt ärret, så det hela gick väldans smärtfritt. Mitt fall skulle upp på tumörmötet igår eftermiddag, då skulle dom bla bestämma fullt och fast om strålningen. Mina doktorer vill att jag ska strålas, men det kan vara att det ligger för nära min tidigare strålning och då kan man inte stråla mer där. Vi får helt enkelt se vad onkologerna säger! Personligen blir jag inte jättelessen om dom skippar strålningen, men av säkerhet hade det vart skönt att endån göra det. En intressant sak som ska hända, är att jag ska få göra en pet-scanning. Det innebär att radioaktivt kontrast sprutas in och sen scannar dom hela kroppen men en ct. Allt som har hög ämnesomsättning i kroppen kommer att suga till sig detta ämne, som kommer att lysa med en stark färg. Vissa saker i kroppen kommer att lysa av naturlig anledning, men även cancer/metastaser kommer att synas, då cancerceller oxå har en enormt hög ämnesomsättning. Enl Owman kommer man alltså att kunna kolla hela kroppen i skickt, även organen, och minsta lilla lysande fläck, kommer att synas tydligt. En skarp lysande fläck, där det inte ska lysa är då en metastas. Efter den här undersökningen kommer vi att veta exakt hur många eller hur få små cancerf****skap som min kropp döljer. Jag känner mej rätt spänd inför att få göra denna undersökningen. Dels tror jag inte att det är slut här och nu, jag är nästan övertygad att dom kommer att hitta fler, små, som inte gett sig till känna än. Dels, blir det väldigt konkret när man har det på papper! Det kan ju oxå vara så att där inte finns något mer i hela kroppen och då vet man det. Då kan man vara rätt trygg med den vetskapen och chansen att stanna symtomfri och sedan kanske bli helt frisk är stor. Men innan vi vet kommer det att vara nervöst som attans!
Annars är läget bra här. Jag har enormt ont i min blåslagna axel, fast fördelen med det, är att man inte känner av benet så mycket:) man får vara glad för det lilla!
Tack pappa för sälskapet och pizzan igår, pojkarna här tyckte att det var MYCKET lyxigt att käka pizza så här mitt i veckan. Dom tackar så mycket:)

hoppas ni får en bra dag alla!

Pussar och kramar

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad bra med den undersökningen, precis så jag menade när vi pratade en gång. Kommer du i håg???
Fasen jag är j inte så dum i alla fall!!! Hihi.
Skönt att stygnen är borta!!
Läste att du ramlat , aj aj aj inte bra!
Ta det nätt min lillahöna!
Kram Susse!

Jenny sa...

Håller helt med Susse om undersökningen. Det är ju det du sagt själv också att det vore bra även om nervös bara är FÖRNAMNET!!!Puss i dag med:)